Witajcie Łyżwiarze !
Rola i znaczenie ćwiczeń śródlekcyjnych dla najmłodszych dzieci w czasie zdalnego nauczania.
W dobie pandemii i zdalnego nauczania Państwa dzieci spędzają wiele godzin przed ekranem komputera. Badania psychologiczne dowiodły że najmłodsze dzieci w wieku szkolnym potrafią utrzymywać koncentrację na nauczanym przedmiocie przez około 20 do 25 minut. Po tym czasie efektywność lekcji spada a dzieci zaczynają być rozkojarzone i nie potrafią się skupić na lekcji.
W tym momencie bardzo dobrym sposobem na przywrócenie dziecku mentalnej i fiycznej sprawności jest przeprowadzeni kilku prostych ćwiczeń.
Ćwiczenia te mają za zadanie:
- pobudzić układ krążeniowo-oddechowy
- przeciwdziałać negatywnym skutkom znużenia i zmęczenia gromadzonego w ciągu dnia pracy ucznia
- korekcje postawy poprzez ruch wszechstronnie angażujący układ kostno-stawowo-mięśniowy
- odciążenie wzroku – zmiana akomodacji oka
- kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku w czasie pracy umysłowej w szkole i w domu
W skład ćwiczeń sródlekcyjnych wchodzą:
- ćwiczenia mięśni szyi – skłony, skręty i krążenia głowy, których celem jest prawidłowe ustawienie głowy i kształtowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa
- ćwiczenia ramion – angażują mięśnie obręczy barkowej, ramion, przedramion i dłoni, należą do nich wymachy, wyprosty i krążenia wykonywane w różnych kierunkach i w różnym tempie
- ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach – pobudzają układ krążenia i oddychania, korygują postawę, zwiększają gibkość i elastyczność kręgosłupa, są to skłony w przód i w tył, skłony boczne, skręty, skrętoskłony i krążenia
- ćwiczenia nóg – mają na celu rozruszanie stawów kończyn dolnych – należą do nich: chód, bieg, podskoki jednonóż i obunóż, kroki taneczne, specjalne ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu ( chodzenie na piętach, na palcach )
- ćwiczenia oddechowe – mają na celu zwiększenie pojemności płuc i ich wentylację
Przykładowy zestaw ćwiczeń:
- „Koń kiwa głową”: skłony głowy w przód z lekkim przyciąganiem brody i w tył z wydłużeniem szyi
- „Malowanie ścian i sufitu”: wznoszenie i opuszczanie prawej ręki, następnie lewej ręki – naśladowanie malowania
- „Zbieranie owoców”: przez skłony i skręty tułowia naśladowanie zbierania owoców leżących pod drzewami
- „Wchodzenie po schodach”: chód w miejscu z wysokim unoszeniem kolan jak chód po wysokich stopniach schodów
- „Pastuszek gra na fujarce”: naśladowanie palcami rąk gry na fujarce, stojąc, nabieranie powietrza nosem i wydmuchiwanie ustami.
Wykonując z dzieckiem ćwiczenia śródlekcyjne należy pamiętać o przewietrzeniu pomieszczenia w którym ćwiczymy.
Poniżej film demonstrujący wiele ciekawych ćwiczeń które mogą Państwo wykorzystać w pracy z Waszymi dzięćmi.
Pozdrawiamy – Instruktorzy MOS Kraków Zachód